27 augustus 2019

TOPFIT de recessie in


Topfit_de_recessie_in

NOS: "Beurzen in de ban van rente en recessie: Wall Street diep in het rood." "De vaart gaat eruit: verwachte groei slechts 1,4 procent." "Nederlandse economie groeit met half procent, Duitse economie krimpt". 

Financieel Dagblad: "Nederland gaat stug door terwijl de Europese motor sputtert" "Obligatiemarkten in de greep van recessievrees" 

 

Als ik bovenstaande krantenkoppen langs zie komen, denkt een groot deel van mijn hersenen: “Ach ja, wat een bangmakerij.” Beurzen gaan nu eenmaal op en neer. Het zal wel meevallen. En dan ga ik weer aan het werk. Er is genoeg te doen, klanten te vinden, te bedienen en verder te helpen. E-mails te beantwoorden en voicemails af te luisteren. De wereld draait wel door en er lijkt weinig te veranderen. 

 

En toch, toch blijven deze krantenknoppen knagen. Want een recessie is nou eenmaal onvermijdelijk. Eens in de zoveel tijd zijn we aan de beurt. Dan doen we braaf mee en stellen we onze uitgaven uit, worden we voorzichtig en wakkeren we een negatieve trend aan. De laatste recessie was in 2008. De keren daarvoor in 2000 en 1990. De tussenliggende periode is dus niet zo veel anders en als deze stabiel zou zijn, zou een nieuwe recessie zich binnenkort aandienen.  

 

Er is ook goed nieuws. Meer dan ooit zijn de grote economieën alert op recessies. Daarbij wordt ook sterk ingezet op stimulerende middelen, zoals renteverlagingen. Hierdoor wordt het goedkoper om te lenen en onvoordelig om te sparen. Met andere woorden: Uitgeven is de beste optie. Het is mogelijk dat een recessie verder wordt uitgesteld, wellicht tot in het oneindige.  

 

Wat betekenen deze berichten nu voor jou als ondernemer vandaag? Moet je stoppen met investeren? Je uitgaven verder terugbrengen? Sparen? Bang zijn? Volgens mij is dat allemaal niet nodig. Wat je nodig hebt is een manier om op tijd te signaleren of jouw bedrijf geraakt wordt door een recessie. De alarmbellen moeten afgaan op een moment dat jij nog ruim de tijd hebt om plannen te maken. Om bij te sturen. Om in te grijpen. Problemen in het MKB ten tijde van een recessie komen eigenlijk altijd voort uit het feit dat er geen duidelijke lijn wordt bepaald voor wanneer ingrijpen noodzakelijk wordt. Er wordt geen duidelijke lijn bepaald voor wanneer ingrijpen noodzakelijk wordt. En ingrijpen is nooit leuk, dus dat stellen ondernemers uit. De redenatie is: “Vorig jaar had ik ook een dip en daarna kwam die mooie opdracht. Nu komt het vast ook wel goed.” Hierbij wordt onvoldoende rekening gehouden met de veranderde markt. 

 

Wij helpen ondernemers al jaren om TOPFIT te worden. Dit doen wij door betere sturing van de onderneming mogelijk te maken. We creëren meer inzicht in hun onderneming en de bijbehorende cijfers. Nu een jaar geleden hebben wij nieuwe dienstverlening hieraan toegevoegd. Wij helpen de ondernemer met het maken van financiële plannen (een begroting). Deze koppelen wij met Visionplanner aan de cijfers uit de boekhouding. Als ondernemer heb je dan voortdurend inzicht in hoe je presteert ten opzichte van je plannen. Per kwartaal coachen wij ondernemers om dit goed te interpreteren en bepalen we samen de benodigde acties om bij te sturen. En met succes. Ondernemers bij wie we dit doen hebben afgelopen jaar hun winst gemiddeld zien groeien met 70%.  

 

Juist nu, met een mogelijke crisis op komst, wordt het maken van financiële plannen belangrijker. De kosten van dit advies verdien je door beter sturen al snel weer terug. De komende periode besteden wij ook extra aandacht aan een mogelijke recessie. Zonder door te schieten, zorgen we dat jij tijdig wordt gewaarschuwd als de economie in zwaar weer komt. Wil je antwoord kunnen geven op de vraag: “Is het bij jou al crisis?”, dan zul jij moeten bepalen wanneer dat zo is. En wanneer je dus in actie moet komen. Zo zorg je dat jij er op tijd bij bent. Zodat je de komende jaren gewoon kunt blijven ondernemen op jouw voorwaarden.

 

Interesse om hier over door te praten? Neem contact op met Koen Rippen: 06 8686 0969 of koen@mkbtr.nl.  

Deel dit bericht via