3 juni 2015

Innovatieve accountants: Nationale Accountancy Awards 2015

Accountancy
Innovatie loont

De laatste jaren zijn in diverse sectoren prijzen voor de meest innovatieve werknemers, bedrijven of ideeën. Innovatie heeft met vooruitgang te maken. En wie wil nu niet vooruit? Zeker wanneer we de economische crisis snel achter ons willen laten. Wanneer ben je als accountantskantoor innovatief? MKBTR deed vorige week mee met de Nationale Accountancy Awards op de Financial Systems Beurs in Nieuwegein.

Innovatie bestaat en is dienstbaar

Innovatie wordt in de woordenboeken omschreven als vernieuwend, baanbrekend, grensverleggend of iets nieuws brengend. Dat kan technisch zijn. Maar ook op het gebied van management, interactie tussen mensen, business model kan innovatie bestaan. De zogenoemde niet-technologische innovatie. Technisch of niet technisch: de markt en klant moet er wel op zitten te wachten. De dienst of technologie moet beschikbaar en dienstbaar zijn voor toepassing in de praktijk van alle dag van mensen en bedrijven. Noem het ervaren klantwaarde.

De branche van ‘innovatieve’ accountants

Voldeden de vertegenwoordigers van ruim 30 administratie- en accountantskantoren ook aan deze criteria? In ongeveer zes minuten werd aan de jury en branchegenoten uitgelegd hoe zij daar invulling aan geven. Ik vond het jammer dat er eigenlijk geen mkb-ondernemer in de zaal zat. Typerend voor de accountancy. Letterlijk ‘preken voor eigen parochie’. Ik kon de pitches verdelen in grofweg een drietal soorten:

Kleine Start-ups

Kern van hun verhaal was zo goedkoop mogelijk administratie voor klanten verwerken. Tot schrikbarende prijzen aan toe. Scan & herken en online administratie zijn de sleutelwoorden. Samenwerken aan de administratie staat voor toegevoegde waarde voor de klant (?). Sommige bieden zelfs dashboards. Met één tot drie mensen bieden ze voor zzp’ers en kleine middenstanders een oplossing, maar ook niet meer dan dat.

Is dit nu de verandering waar het mkb in Nederland op zit te wachten? De kleine startups – de goede niet meegenomen – moeten zich wat mij betreft echt afvragen of goedkoop, goedkoper, goedkoopst nu het business model is waar ondernemers mee geholpen zijn. Het is destructief in de kwaliteit van financiële dienstverlening. Te goedkoop is duurkoop. En ik geloof niet dat een online scan & herkenadministratie nu de droom is van een ondernemer. Hoe helpt deze categorie de ondernemer integraal verder? 

Traditionele (middel)grote kantoren

Deze kantoren zijn een doorontwikkeling van de kantoren die we al jaren kennen. Ze komen met vooral technische oplossingen op de markt. De innovaties zijn vooral gericht apps en portals op alle devices én efficiency. En als het kan nog iets meer advies. Degene die het presenteerden waren vaak niet de mensen die partner of eigenaar waren van het kantoor.

Bij deze kantoren heb ik uit ervaring wat dubbele gevoelens. Iedereen weet dat de grote kantoren worstelen met de vraag of ze er nu wel of niet voor het kleine MKB zijn. Enkele verkopen hele divisies aan investeerders of softwareleveranciers. Anderen bieden onder budgetlabels diensten aan. Er komen soms ook innovatieve diensten en ze sturen medewerkers vooruit om dat te vertellen. Maar de meeste medewerkers worden nog steeds tot waanzin gedreven om de productiviteit op pijl te houden of te verhogen. De torenhoge managementfees en overheadkosten moet toch worden terugverdiend. Met hoge uurtarieven. Het zijn vooral de gadgets die de ondernemer moet omarmen om het traditionele proces efficiënter te laten lopen. Want met dalende omzetten, moeten de kosten omlaag om hetzelfde te verdienen. Kwaliteit van dienstverlening als echte onderscheidende factor en waar men altijd zo trots op was, werd niet eens meer genoemd.

Groeiende kantoren

Vaak zijn het kantoren die nog relatief kort op de markt actief zijn. Ze bieden voor ‘vaste’ prijzen standaard diensten aan, maar richten zich daarnaast (branche)specialistische diensten. Kernwoorden zijn vaste prijzen, efficiëntie, doelrealisatie. Sommige kantoren deden dat voor hun klant, andere meer voor hunzelf. Wel kiezen ze een duidelijke positie. Ze realiseren en zijn bezig met verandering. De oprichters zijn rasechte ondernemers, geen partners die in goede tijden de aandelen hebben overgenomen. Ze hebben aan den lijve ervaren wat ondernemers meemaken. De omvang van de kantoren ligt tussen de vijf en dertig mensen.

Enkelen hebben de afgelopen jaren een forse groei meegemaakt, tot twintigvoudig aan toe in een paar jaar. Zo fors dat het een doel op zich is geworden. Ik vraag mij af of dienstbaarheid aan de klant nog echt voorop staat, maar ook de kwaliteit en beheersbaarheid van de groei. Het lijkt erop dat zo snel mogelijk ondernemingswaarde moet worden gecreëerd. De ‘tent’ wordt maar zo weer verkocht… Ik miste ze bij de pitches voor een award waar ze mogelijk wel recht op hadden.

Maar er gloort hoop. Ik heb ook een aantal kantoren gezien die voor hun klanten gaan. Die zich echt specialiseren in de branche. Die de klant verder willen helpen. Ze nemen leuke initiatieven waar de ondernemer in het MKB wat mee kan. Vooral niet-technisch en gericht op klantwaarde. Een kantoor gespecialiseerd in Communicatie & Telecom, Bloemen & Fruit. Voor die branche klantavonden organiseren. Ondernemers in die branche helpen met het realiseren van hun doelen. Daarvoor niet alleen financiële oplossingen bieden. Het zou leuk zijn geweest als een van deze partijen was doorgedrongen tot de top 5 van kantoren. 

Award voor bedrijfswaarde of klantwaarde

Het brengt mij bij de jury. Alle leden zijn personen die ik in de accountancy hoog heb staan. En ook software aan ons leveren. Die door hun keuze van de winnaars een zet moesten geven in de goede richting voor innovatie: Technisch of niet-technisch. Daar was Jan Wietsma er één van. Terecht kritisch op de pitches dat klantwaarde vaak niet voorop stond. Ik ga wat doen met uw suggestie om innovatiesessies te doen met onze klanten.

Nee MKBTR had de prijs niet hoeven winnen. Daar hebben we de jury voor. En de jury bepaalt. De winnaars zijn mooie kantoren of personen. Maar ik vraag mij af of een oeuvre van één persoon, alleen uitspreken dat je er bent voor de klant of een op waarde gebaseerde prijs ondernemers in het MKB verder helpt in wat hij of zij nodig heeft. Onze klanten waar wij waarde voor willen toevoegen, wil zelf ook weer klantwaarde genereren. Daar moeten wij als advieskantoren in de ‘business care’ voor klaar staan. Dienstbaar. Een customer value chain.

Uiteraard evalueren wij onszelf continue. Ten eerste naar onze klanten. Maar ook als ik een pitch heb gedaan voor een award als deze. Ik had hem graag willen hebben, immers wij doen als kantoor mee. Dan ga je ervoor. Misschien kwam klantwaarde waar de jury in de pitch zo naar zocht bij MKBTR te weinig uit de spreekwoordelijke verf. Dat kan aan zender, ontvanger of boodschap liggen. Daar denk ik nog over na. Maar jury, wij staan er zeker voor! Dat heeft u kunnen lezen in de voorbereiding waar veel tijd aan is besteed. Omdat wij het waard vinden ons verhaal verder te vertellen. Ik herhaal ons business model, stuk voor stuk gericht op de klant:

  • Kwalitatief goede dienstverlening weer toegankelijk en betaalbaar maken (eerlijk);
  • Complexe producten en diensten kunnen uitleggen (eenvoudig);
  • Advies moet ondernemers verder helpen (effectief).

De toekomst ligt denk ik bij de groeiende kantoren die deze zaken voorop hebben staan. Geen culturele barrières hebben vanuit het verleden. Die weten wat ondernemen is. Geen financiële druk van torenhoge partnervergoedingen. Of een rendementseis van investeerders. Natuurlijk, een leuke boterham verdienen mag. Maar voordat de ondernemer het weet is hij speelbal geworden van een zakelijke dienstverlener die primair uit is op eigen business value. Niet op customer value. Daar doet MKBTR niet aan mee.

Eerlijk is eerlijk: Alle winnaars meer dan van harte gefeliciteerd en tot volgend jaar!

Deel dit bericht via